Preskočiť na obsah

Vyberte svoj inšpektorát

Vyberte svoj inšpektorát Bratislavský kraj Trnavský kraj Nitriansky kraj Trenčínsky kraj Banskobystrický kraj Žilinský kraj Košický kraj Prešovský kraj

Styčné orgány v členských štátoch EÚ pri vysielaní zamestnancov

Smernica Európskeho parlamentu a Rady o vysielaní pracovníkov v rámci poskytovania služieb č. 96/71 ES vyžaduje od jednotlivých členských štátov vzájomnú spoluprácu a zdieľanie potrebných informácií. Za týmto účelom boli vo všetkých členských štátoch EÚ zriadené národné styčné centrá a orgány zodpovedné za monitorovanie podmienok zamestnávania počas vyslania. Tieto styčné centrá boli zriadené ako kontaktné miesta tak pre príslušné štátne orgány jednotlivých členských štátov

čítať ďalej

Sú vodiči nákladnej dopravy považovaní za vyslaných zamestnancov?

V súvislosti s novým zákonom č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa upresňujú pravidlá vysielania zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb na územie iných členských štátov EÚ. Špecifickou skupinou v tomto prípade sú vodiči nákladnej dopravy nad 3,5 t a vodiči autobusovej dopravy, ktorí z povahy

čítať ďalej

Podmienky zamestnávania v SR

Pracovnoprávne vzťahy medzi vyslaným zamestnancom a vysielajúcim zamestnávateľom sa riadia z časti právnym poriadkom vysielajúceho štátu a z časti právnym poriadkom štátu, do ktorého je zamestnanec vyslaný. Na vyslaného zamestnanca sa povinne vzťahuje iba časť právneho poriadku krajiny, do ktorej je vyslaný, ide o pracovné podmienky tvoriace tzv. tvrdé jadro, ktoré sú bližšie špecifikované v článku 3 smernice č. 96/71/ES

čítať ďalej

Zahraničná pracovná cesta a vysielanie zamestnancov v rámci koncernu

Od 18. 06. 2016 nadobudne účinnosť zákon č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej zákon č. 351/2015 Z. z.), ktorým boli do zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce v znení neskorších predpisov (ďalej Zákonník práce) doplnené nové ustanovenia § 5. Novelou sa

čítať ďalej

Zdravé pracoviská pre všetky vekové kategórie

Kampaň  podporuje zber príkladov dobrej praxe riešení, ako sa vyrovnať s problematikou zamestnanosti staršej populácie pri využití ich odborných vedomostí a praktických skúseností pri zachovaní všetkých požiadaviek bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Výber témy kampane má pozitívnu spätnú väzbu zo strany členských štátov EÚ, pretože nepriaznivé demografické zmeny a potreba dlhšieho zotrvania ľudí v pracovnom procese sa považujú za závažný problém súčasnosti. Nová kampaň nás  sprevádza počas rokov

čítať ďalej

Vývoj kontrol nelegálneho zamestnávania

V prílohe nájdete krátku správu o vyhľadávaní a potieraní nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania za roky 2012 až 2015. Informácie uvedené v správe vychádzajú z výsledkov kontrolnej činnosti realizovanej v sledovanom období inšpektorátmi práce, Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny a úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny. Zistenia za rok 2015 sú prezentované v porovnaní s výsledkami činnosti v predmetnej

čítať ďalej

Previerky zamerané na kontrolu kariet bezpečnostných údajov

Inšpektoráty práce sa v období marec až november 2015 v rámci realizácie celoslovenskej úlohy zamerali na kontrolu bezpečnosti a ochrany zdravia pri činnostiach, pri ktorých zamestnanci prichádzajú do styku s chemickými faktormi. Cieľom bolo zistiť, či zamestnanci, ktorí pri svojej práci prichádzajú do kontaktu s chemickými látkami dostávajú potrebné informácie o vlastnostiach chemických látok a zmesí a o bezpečnom zaobchádzaní s nimi. Hlavným zdrojom týchto informácií sú karty bezpečnostných údajov

čítať ďalej

Previerky zamerané na pracovné podmienky cudzincov

Zo strany inšpektorátov práce boli v priebehu roka 2015 realizované previerky zamerané na kontrolu dodržiavania pracovných podmienok zamestnávaných cudzincov. Problematika migrácie utečencov do Európy je v poslednom období veľmi aktuálna, preto orgány inšpekcie práce reagovali na túto situáciu a v rámci uvedenej celoslovenskej úlohy kontrolovali dodržiavanie vybraných ustanovení zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce (ďalej ZP) v znení neskorších predpisov, ktoré sa týkali povinnosti

čítať ďalej

Školiteľ základných pravidiel poskytovania prvej pomoci

Národný inšpektorát práce vydáva v zmysle § 27 ods. 11 zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon č. 124/2006 Z. z.) oprávnenia na výchovu a vzdelávanie v oblasti ochrany práce. Podmienky pre vydanie predmetných oprávnení sú uvedené v § 27 zákona č. 124/2006 Z. z. a vo vyhláške č. 356/2007 Z. z.,

čítať ďalej

Práca nadčas

Podľa ustanovení § 97 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce v znení neskorších predpisov (ďalej „Zákonník práce“) práca nadčas nesmie presiahnuť v priemere 8 hodín týždenne v období najviac 4 mesiacov po sebe nasledujúcich, ak sa zamestnávateľ so zástupcami zamestnancov nedohodne na dlhšom období, najviac však 12 mesiacov po sebe nasledujúcich. V kalendárnom roku možno nariadiť zamestnancovi prácu nadčas

čítať ďalej